Інтерв'ю

Ми, мусульмани, маємо критично переглянути наше розуміння ісламу

Відома французька газета Le Monde опублікувала статтю ісламського богослова Фетхулаха Ґюлена, в якій він порушив тему боротьби з тероризмом. Редакція представила його як лідера громадського руху «ХІЗМЕТ», котрий надає великого значення знанню, підтримує демократію та міжрелігійний діалог. Було відзначено, що раніше він був близький до Ердогана, але після корупційних скандалів став його головним опонентом.

Критерій справжньої віри — це прихильність до теми збереження людського життя

Мені складно висловити словами ту гіркоту, яка мене охоплює перед жахливою жорстокістю, що практикується так званим ІДІЛ і схожими терористичними групами. Я поділяю глибоку гіркоту півтора мільярдів мусульман, бачачи спроби цих груп одягнути свої теракти у шати релігії. Наш обов’язок як мусульман, з одного боку, працювати пліч-о-пліч з кожним для порятунку людства від цього жаху тероризму, а з другого боку, постаратися очистити світлий образ нашої релігії від цього дьогтю.

Хтось може претендувати на формальну ідентичність за допомогою низки слів і символів. Але виміряти дійсність і щирість цієї самопроголошеної ідентичності можна виключно через прихильність до її базових цінностей. Критерій справжньої віри — це не слогани або зовнішній вигляд, а прихильність до фундаментальних принципів, що є основою для всіх світових релігій, — домежної поваги до людського життя і людської гідності.

Мусульмани мають без жодних застережень і умов відкинути тоталітарну ідеологію, яку намагаються поширювати терористи; ми також маємо заохочувати на противагу цьому плюралістичне мислення, яке вважає різноманіття багатством. Наша приналежність до людства йде попереду етнічної, національної або релігійної ідентичності, тому якраз колективне людство зазнає основної шкоди від таких варварських актів. Громадяни Франції, котрі загинули в Парижі, ліванці з мусульман-шиїтів, котрих убили напередодні в Бейруті, мусульмани-суніти, котрі вмирають від тих самих терористів в Іраку — вони всі, насамперед, люди. Неможливо, щоб цивілізація розвивалася, поки люди не зможуть проявляти емпатію до болю кожної людини, незалежно від її релігійної або етнічної ідентичності, і поки не намагатимуться зняти цей біль з тією ж рішучістю.

Мусульмани мають відмовитися від теорій змови і зайнятися самокритикою

Ми, як мусульмани, маємо відмовитися від теорій змови, які заважають нам зустрітися віч-на-віч з нашими проблемами, і зайнятися самокритикою. Чи не створили наші приховані схильності до деспотії, фізичне насильство в суспільстві, нехтування молоддю і недоліки в освіті середовище для того, щоб групи з тоталітарною свідомістю могли вербувати собі прихильників? Чи не створили ми ґрунт для того, щоб люди, що залишилися в порожнечі, зневірилися й почали шукати альтернативу внаслідок нашої неспроможності забезпечити основні права і свободи людини, верховенство права і плюралістичне мислення?

Ми є свідками не зіткнення цивілізацій, а, скоріше, зіткнення людської цивілізації та варварства

Замало просто проклясти терор

Недавня трагедія, що сталася в Парижі, в черговий раз нагадала як мусульманським богословам, так і простим мусульманам про те, що потрібно якнайрішучіше відкидати і проклинати такі кровожерливі напади, які відбуваються в ім’я нашої релігії. Однак, з огляду на це, тільки проклять і відсторонення замало. Державні органи, релігійні лідери та організації громадянського суспільства в мусульманських суспільствах мусять спільно протидіяти діяльності із залучення молоді до лав терористів. Належить зусиллями всього суспільства розробляти проекти, що нейтралізують всі фактори, які сприяють вербуванню терористами нових прихильників.

Якщо ми хочемо захистити права і громадянські свободи мусульман по всьому світу, а також зробити свій внесок у те, щоб люди всіх віросповідань жили в мирі й спокої, ми маємо брати участь у викоріненні тероризму в усіх його політичних, економічних, соціальних і релігійних аспектах

Нам потрібно працювати разом з соціумом для створення інфраструктури, яка, за допомогою раннього виявлення групи ризику, утримувала б молодь від пошуку небезпечних пригод, а також сприяла б сім’ям консультативною та іншою допомогою. Ми маємо просувати проактивну, позитивну взаємодію з державними структурами тих країн, чиїми громадянами ми є, щоб мусульмани за одним столом обговорювали плани з боротьби із терором і пропонували свої рішення. Ми маємо навчити нашу молодь висловлювати свої думки і сподівання демократичним чином. Важливим для забезпечення здорового глузду наступних поколінь є введення до шкільної програми, починаючи з молодших класів, тем, пов’язаних з демократичними цінностями.

Історія свідчить, що слідом за такими трагедіями виникає надмірна реакція. Антимусульманські і антирелігійні висловлювання, ставлення до всіх співгромадян-мусульман як до потенційної загрози безпеки — все це завдає більше шкоди, ніж користі. Мусульмани, котрі живуть в Європі, хочуть жити в мирі й спокої. Незважаючи на несприятливі умови, мусульмани мають тісніше взаємодіяти з державними органами тих країн, громадянами яких вони є, і мають робити свій внесок у розробку політичних заходів, що сприяють інтеґрації мусульман до суспільства, яке їх приймає.

Як мусульмани маємо, користуючись нагодою, критично оцінити наше розуміння ісламу й релігійну практику у світлі потреб та умов нашої епохи. Це не означає відхід від накопиченого багатства ісламської традиції, а скоріше інтелектуальне дослідження на предмет підтвердження справжнього вчення Корану і традиції Пророка, до чого так прагнули наші праведні попередники.

Конче потрібно марґіналізувати радикальні інтерпретації релігії

Конче потрібно марґіналізувати ті вирвані з контексту прочитання наших релігійних джерел, які експлуатуються для служіння збоченим ідеологіям. Мусульманські богослови, мислителі та інтелектуали мають просувати холічний підхід до релігії, а також мусять зуміти заново проаналізувати юридичні норми, вироблені за часів Середньовіччя, коли політична ідентичність переважно відповідала релігійній і йшли безперервні збройні конфлікти. Наявність певних базових переконань відрізняється від догматизму. Можливо і абсолютно обов’язково відродити прихильність до свободи думки, яка одного разу привела ісламський світ до відродження, залишаючись водночас вірними духу релігії. Тільки в такій атмосфері мусульмани можуть ефективно боротися з брутальністю й насильницьким екстремізмом.

Не зіткнення цивілізацій,
а зіткнення людства
і варварства

З великим сумом спостерігаю, як після недавніх подій окремими людьми знову на порядок денний виноситься теза про зіткнення цивілізацій. Не знаю, чи висували автори цієї тези її як бажаного бачення майбутнього. Абсолютно точно, що сьогодні відродження такої риторики допомагає терористичним мережам вербувати нових членів. Я б хотів чітко і ясно висловити таку думку: ми є свідками не зіткнення цивілізацій, а, скоріше, зіткнення людської цивілізації та варварства.

У боротьбі з терором мусульмани мають стати частиною вирішення проблеми

Наш обов’язок, як мусульман, бути частиною вирішення проблеми, незважаючи на наші образи. Якщо ми хочемо захистити права і громадянські свободи мусульман по всьому світу, а також зробити свій внесок у те, щоб люди всіх віросповідань жили в мирі й спокої, ми маємо брати участь у викоріненні тероризму в усіх його політичних, економічних, соціальних і релігійних аспектах. Ми можемо боротися з насильством і тероризмом і тоталітарними ідеологіями, які зрощують їх, подаючи доброчесний приклад як добропорядних громадян, відкидаючи і марґіналізуючи радикальні інтерпретації релігійних джерел, пильно не даючи їм можливості заволодіти умами молодих людей, а також починаючи прищеплювати демократичні цінності зі школи.

М. Фетхулах Ґюлен

Related Posts