права людини Твори Ф. Ґюлен

Права людини в ісламі

Іслам у частині, що розкриває сферу прав людини, є найбільш урівноваженою і поширеною світовою релігією. Свідченням цього є Коран, у якому сказано: «Людина, яка вбила іншу людину, вчинила злочин проти всього людства» (Св. Коран, 5:32). Такого значення правам людини не надає жодна інша релігія чи сучасна система, у жодній організації або установі не розглядаються права людини на такому рівні. В ісламі людина, яка вбила іншу людину, вважається вбивцею всіх людей. Першою людиною на Землі, яка пролила кров іншої людини, був син Пророка Адама Каїн. У Корані й Сунні не наведені імена дітей Пророка Адама, але з попередніх святих книг нам відомо, що між двома братами Каїном і Авелем виникла суперечка і Каїн убив безвинного Авеля, чим і відкрив дорогу до кровопролиття. Тому в одному з хадісів Пророк Мухаммед (с.а.с.) сказав: «Частина гріха кожного вбивці записується й до гріхів сина пророка Адама Каїна, тому що він перша людина, яка відкрила дорогу до кровопролиття». Цей повчальний випадок описується в Корані в такий спосіб: «Розкажи їм про двох синів Адама всю правду. Вони приносили в жертву по одній тварині. Жертвопринесення одного брата було прийняте, а іншого не було прийнято через його почуття заздрості. І тоді другий брат сказав: «Я вб’ю тебе». Інший відповів: «Бог приймає жертву тільки від набожних і благочестивих», і додав «слава Богу, що незважаючи на твоє бажання вбити мене, у мене не виникає такого ж відповідного бажання. Тому що я боюся гніву Бога». І далі йде такий умовивід: «Тому ми й наказали народу Ізраїля: хто вб’є безневинну людину, той буде прирівнюватися до вбивці всього людства, а хто врятує життя людині, він буде прирівнюватися до рятівника всього людства» (Сура Маіда, 5:27). В іншому аяті священного Корану сказано: «Та людина, яка вбила віруючого, буде тривалий час перебувати в пеклі. Аллах розгніваний на таку людину, прокляв її й підготував для неї страшні муки (Сура Ніса, 4:93)». Я не випадково звернув особливу увагу на слово «халідін» (тривалий час). За правилами арабської граматики від цього слова може утворюватися слово «хулуд» із тим самим значенням, але в жодному разі не зі значенням «вічність». Учні імама Ібн-І Аббаса, які належать до табіїнів, трактують це слово як «вічність», тобто «і людина вічність буде перебувати в пеклі». Але на мій погляд таке трактування розуміється як погроза й лякає людей.

Пророк (с.а.с.) в інших хадісах говорить: «Людина, яку бул вбита, захищаючи своє майно, вважається шахідом. Людина, яка була вбита, захищаючи свою кров, вважається шахідом. Людина, яка була вбита, захищаючи свою родину, – шахід. Людина, яка була вбита, захищаючи свою релігію, – шахід». Усі перераховані людські цінності були взяті за основу всіма правовими системами світу. Виходячи із цього, обов´язком кожної людини є захист релігії, життя, роду, інтелекту, майна. Іслам підходить до питання про права людини, ґрунтуючись на цих основних принципах.

Тільки в ісламі людина звеличується званням «халіф (намісник) Аллаха» і вважається халіфом усієї Землі. Крім цього, людині дана свобода ініціативи, свобода вибору роботи, можливість володіти майном. Тому в такій релігії, яка настільки високо цінує людину, немає місця зневазі до прав людини.

Іслам – світова релігія. Відповідно, те велике значення, яке надає іслам праву, стосується не тільки людей, але й усіх живих істот. Іслам оберігає всі існуючі права. У цій широкій перспективі виділяється важливе місце також і тваринам, і птахам.

Можна навести велику кількість прикладів, пов’язаних із цим питанням, з життя Пророка Мухаммеда (с.а.с.). Ось один із них:

Одного разу Пророк Мухаммед (с.а.с.) зі своїми соратниками вертався додому після походу. Дорогою вони вирішили трошки відпочити. У тому місці, де вони зупинилися, соратники Пророка побачили гніздо із пташенятами. Кілька друзів Пророка посадили пташенят собі на долоні, щоб помилуватися ними. У цей момент прилетіла мати пташенят і, побачивши їх у руках людей, почала схвильовано літати над їхніми головами. Помітивши це, Пророк розгнівався й наказав своїм соратникам негайно ж покласти пташенят назад у гніздо. Навіть один цей приклад є доказом того, що іслам є системою, яка захищає усі права, і навряд чи існує подібна система, яка б на такому рівні визнавала значення прав людей і всіх живих істот.

Related Posts